אתגר העסק הקטן

תחרות על ליבו של הלקוח


בכדי לבחון את הכלים העומדים בפני העסק הקטן בהתמודדות עם הרשתות הגדולות בחרתי להשתמש באנלוגיה מעולם הרפואה ומהמגמה העולמית ההולכת ומתפתחת בטיפול הרפואי של המאה ה- 21.

מה ניתן ללמוד מהמגמה העולמית בתחום הרפואה לגבי הצלחת עסקים מקומיים?

בעולם התרופות כולנו מכירים ואף משתמשים בעשרות ומאות סוגי תרופות בהתאם למחלה, לסימפטומים שלה וכמובן לרופא המטפל.

כיום מתפתחת מגמה מעניינת בעולם הרפואה שבו מתאימים את מרכיבי התרופה ל- D.N.A של האדם היחיד, כלומר החולה לא יקבל תרופה "מקובלת למחלה" אלא ירקחו עבורו תרופה ייחודית אשר תתאים במיוחד לבעייתו ולמבנה הגנטי שלו, עולם מדהים.

אימוץ רעיון זה ע"י עסקים מקומיים יכול ליצור להם יתרון גדול מול רשתות הגדולות, ומול המכירה ההולכת ומתפתחת באינטרנט, אנחנו מגיעים מהר למסקנה שהסוד הוא בקשר ובמיומנויות השירות וכמו בכל תחום, גם בתחום המכירות והשרות, הקשר האישי עושה את ההבדל.

בכדי להעביר זאת לרמה קונקרטית אתן מספר דוגמאות עפ"י סוגי העסק:

1

היבט ארגוני והיבט פרטני

המוטיבציה הראשונית, בהיבט הארגוני – ליצירת קבוצות למסגרת הנחיה משימתית היא בשאיפה לשפר תהליכים אירגוניים (תהליכי עבודה, העצמת עובדים, תקשורת בינאישית, גאוות יחידה וכו') תפוקות נמדדות (הגדלת מכירות, שיפור שירות, הגדלת היעילות, איכות וכו'…) ומיומנויות היחיד ו/או הצוות (יכולות ניהול ומנהיגות, הנעה ופיתוח עובדים, שיפור עבודת הצוות, קידום אינטרסים אישיים, פיתוח מיומנויות התנהגותיות וכו'),

בהיבט אישי – יצירת קבוצות של יחידים אשר נדרשים לפעילות שתפוקתה נמדדת. המדידה תהא כמובן בהשגת יעדים או/ו בהגדרת תוצרים חברתיים, והתפתחות מקצועית.

2

כוחה של קבוצת המשימה

הנחת העבודה של ההנחיה המשימתית שבמסגרת הקבוצה נמצא הפתרון לאתגר שהוצב, ותפקידו של המנחה ליצור למשתתפים גירוי לחשיבה ולהתמודדות עם האתגר לכוון את התהליך הקבוצתי באופן יעיל ותועלתי ולהובילם לפתרון או לתוצאה הרצויה.

כאשר התפוקה הנדרשת מהמפגש הקבוצתי תואם את המטרות שהוגדרו למנחה מראש.

"הידע" לפתרון נמצא אצל הקבוצה ולא אצל המנחה.

3

תפקיד המנחה

כוחו של המנחה ובזה יתרונו שיש לו הכישורים והמיומנויות להפיק את הפוטנציאל המרבי מהמשתתפים ולנתבו לצרכי הארגון בסביבה בה הוא פועל.

ככלל, לקראת פעולות ההנחיה המשימתית יתקיים מפגש לאיתור צרכים עם הגורם הממונה ולתיאום ציפיות עמו לגבי התפוקות הנדרשות מהמפגש.

במקרים בהם מתקיימת הנחיית קבוצות בסדנה המורכבת מאנשים פרטיים, חשוב בתיאום הציפיות מול היחידים, להגיע להבנה לגבי מטרות הסדנה ותפוקותיה.

טרם המפגש יועבר "כתב התחייבות" (הצעה, תוכנית פעילות וכד') בה מוצג הנושא, מסגרת הזמן, מקום הפעילות התפוקות ואופן מדידתן.

4

זהות קבוצתית

מפגש ההנחיה המשימתית אמור ליצור זהות קבוצתית, משתפת פעולה עם מוטיבציה גבוהה מאוד לעמידה במשימותיה.

המנחה הוא שיוצר את אווירת המפגש, פתיחות המשתתפים, את הפשטת הנושאים שעולים, שמירה על מסגרת מפגש, סיעור מוחות, ניהול קונפליקטים, הנחיית הדיון, הפעלה של התנסויות להגברת תובנות של המשתתפים, שמירה על כבודם של המשתתפים והובלת הקבוצה אל עבר התפוקות שהוגדרו וסוכמו מראש.

המנחה המקצועי יציג לקבוצה את תפוקותיה ויחזק אותה על תוצאותיה.

במקרים של הנחיית קבוצות בארגונים, יציג המנחה לגורם הממונה את תפוקות המפגש והמלצתו לגבי המשך הפעילות.

5

תפוקות ההנחיה המשימתית

ההנחיה המשימתית נועדה לקדם אינטרסים של הארגון, הצוות ו/או היחיד והפרט.

אינטרסים אלה יכולים לבוא לידי ביטוי במדדים חברתיים כמו שיפור אקלים, עבודת צוות, שיפור מוטיבציה, פיתוח גאוות יחידה, פתיחות לשינוי וכו'…

או מדדים תפוקתיים כמו שיפור מכירות, שיפור רווחיות, שיפור שירות, התאמת תהליכים  וכו'…

חשוב לציין שמודל ההנחייה המשימתית מתאים מאוד לקבוצות חברתיות, החל מצוות בי"ס שבו רוצים לשפר את האווירה, צוות מתנדבים בו רוצים לשפר מוטיבציה, קבוצת יחידים הבאים לסדנת תמיכה להרזיה, או הורים המגיעים למפגש הדרכה וכו.

הרעיון המוביל הוא שלפעילות יש מטרה ואנחנו מעוניינים שתפוקותיה או תוצאותיה – ימדדו במדדים שנקבעו מראש בהגדרת מטרת הפעילות.

6

לסיכום

ההנחיה המשימתית היא כלי חשוב מאוד בידי ארגונים ויחידים שמטרתו ליצור יתרון יחסי בסביבה התחרותית בה הם פועלים.

הצלחתה של קבוצת המשימה תלויה לחלוטין במיומנויותיו של המנחה המשימתי.

בכוחו של המנחה המקצועי להוביל הקבוצה אל עבר יעדיה ולהוכיח שחשיבותה של הפעילות באה לידי ביטוי בתפוקותיה.

תשקיעו בעובדים שלכם והם ישקיעו בחזרה

אם ננסה להבין מה הופך עובדים מטובים לטובים יותר, אנחנו נראה שיש כמה דברים שיכולים להשפיע על כך. למשל: האם אתם באמת משקיעים בעובדים שלכם או לא? האם אתם טורחים...

המשך קריאה

רוצים להיות המנהלים הבאים?

רוצים לקחת עובדים שלכם, להשקיע בהם ולהפוך אותם למנהלים? אם כך, אתם בוודאי תוהים איך אפשר לעשות זאת. מה באמת יכול להפוך עובד למנהל טוב? והאם זה רק עניין מולד?...

המשך קריאה

איך לגרום לשליטה מלאה בעבודה?

אם אתם מנהלים עסק שיש בו מחלקות שונות, אתם בוודאי מבינים את החשיבות של השקעה בכל אחת מהמחלקות הללו והעובדים בה. למשל, זו יכולה להיות מחלקת המכירות או מחלקת השירות....

המשך קריאה

איך רוכשים מיומנות ניהול?

אם יש לכם מספר עובדים בחברה , אתם בוודאי מבינים היטב שעליכם להשקיע בהם. העובדים שלכם צריכים להרגיש שהם מקבלים מכם את הטוב ביותר. לכן ברור מדוע על סדנאות לעובדים...

המשך קריאה