סדנאות פרישה

הפרישה מהווה לגבי רבים מהעובדים בחברות ובארגונים ולמשרתים במערכות הביטחון – חלום נכסף..

ביציאה לפרישה – רבים נכנסים ל"הלם חברתי" ומתקשים להתמודד עם הסיטואציה החדשה.

עובדים, לאחר עשרות שנים של תפקוד במסגרת מסודרת, אשר יצרה תחושת ביטחון ותמיכה,יוצאים לראשונה- בגיל יחסית מתקדם, ל"מרחב החברתי" ללא גבולות המסגרת.

הם נדרשים לבנות לעצמם מסגרת חיים חדשה.

ברמה האישית – מציאת עיסוק משמעותי, וברמה המשפחתית חברתית- התנהלות כאיש משפחה וכחבר, מתוך סטטוס אחר- ללא ההגנה הטבעית של המסגרת ממנה בא, מהתפקיד אותו מילא ומהסמכויות שהופקדו בידיו.

הוא נדרש כעת להתנהל מכוח אישיותו ומיומנויותיו האישיות, אשר יבואו לידי ביטוי בהתנהגותו ובהתייחסותו לסביבה המשמעותית בה הוא נדרש לתפקד.

מכאן, האתגר המרכזי בפרישה, הוא מעבר חלק וקל מתפקוד במסגרת מוגדרת לתפקוד ללא מסגרת חיצונית, אלא באמצעות יצירת מסגרת פנימית, שהפורש בונה לעצמו ובה מנהל את חייו מכאן והלאה.

  • זמן הפרישה הוא זמן להתנסויות חווייתיות חדשות – כעת לגיטימי שתצא לטייל, תלמד, תתנדב וכו'.. ואם לא תפסה אותך פעילות מסויימת, עבור לבאה. בסופו של דבר, תמצא את מה שמתאים לך.
  • תכנן את ההתנהגות התקציבית בהתאם ליכולתך הכלכלית –  שנים חסכת לתקופה שתפרוש, זה הגיע… חייה עפ״י יכולתך הכלכלית, לא יותר ואף לא… פחות. (העזר במומחים בתחום).
  • תרגל עצמך בהצגה עצמית נאותה – אתה לא "פנציונר".. ואתה "לא עושה כלום…״, ״פרשת לפני זמן מעבודתך/ תפקידך והיום אתה לומד, עובד, מתנדב, מקדיש לנכדים וכו'…״. אין צורך להתנצל, אני במעמד הזה בזכות.
  • שמור על הופעתך – הופעתך תלויה בך, אתה מופיע מכובד- מכבדים אותך, אל תיתן לאף אחד את ההנאה לראות אותך מוזנח…
  • שמור על בריאותך – סקר בריאות – מיועד לבריאים, אל תמתין להיותך חולה, משקל תקין, ראיה תקינה, שמיעה טובה, שיניים בריאות מאפשרות איכות חיים.
  • אל תוותר על פעילות פיזית – פעילות פיזית ובכלל זה פעילות מינית אינה קשורה לגיל, היא קשורה למוטיבציה. אל תוותר לעצמך, תקפיד על הליכה יומיומית, שחיה, פעילות מינית קבועה, זה ישפר את איכות החיים ואת איכות הקשר הזוגי שלך.
  • הקפד לתרגל ולשפר את מיומנויותיך האישיות – עם היציאה לפרישה הסביבה אינה שופטת אותך על פי תפקידך הקודם אלא על פי מיומנויות התקשורת שלך. זכור, ככל שמעמדך הקודם היה בכיר יותר, כך הציפייה ממך – גבוהה יותר.
  • שמור על בקרת השכל הישר – זה לוקח זמן, אירועים שליליים קורים "פתאום". בניית שגרה חדשה, מעניינת ומרגשת, לוקחת את הזמן שלה…

החל מגילאי הצבא ועד לגיל הפנסיה הממוצע מרבית האנשים מקדישים את חייהם לעבודה. יכול להיות מצב בו לוקחים הפסקות ארוכות לצורכי טיול, מנוחה או חופשת לידה, אבל עדיין על מנת להתפרנס בכבוד, סביר להניח שמרבית הזמן אנו נעבוד ברצף. מקום העבודה שלנו משמש כמקור התעסוקה העיקרי של חיינו, אך ישנם גילאים בהם אנו נדרשים לסיים את שלב זה בחיינו ולפרוש, בין אם בגלל שהגוף והנפש מאותתים, ובין כי העבודה אינה מאפשרת עוד. רבים יעידו כי אורך החיים של גמלאי הוא מורכב- עבור רבים זו הקלה וזה הזמן בו הם פורחים, אך ישנם גם אנשים שמרגישים שהם הולכים לאיבוד בתוך כל הזמן הפנוי ולא מוצאים את עצמם. על מנת להקל על אותם אנשים שקשה להם למצוא את עצמם בתוך תהליך הפרישה, גישות הדרכה ויעוץ מקבוצת גישות למצוינות מקיימת סדנאות פרישה שיכינו את הפורשים העתידיים במקום העבודה לחיים שאחרי.

סדנאות פרישה – להכין את עצמכם ליום שאחרי

בחברה או ארגון בו יודעים שישנם אנשים המיועדים לפרישה בקרוב ומעוניינים להקל עליהם את השינוי, כדאי להזמין לארגון סדנאות פרישה, היות ואותה עבודה הייתה המסגרת שלהם במשך שנים והשינוי אותו הם עומדים לעבור בפרישתם הוא משמעותי. הסדנאות מכינות את הגמלאים העתידיים בתחומים רבים כמו ההיבט הכלכלי – למרות שרוב החיים חסכנו לקרן פנסיה, צריך לדעת כיצד להשתמש בחוכמה בכספים וכיצד להסתדר עם התשלומים והקצבאות.
ההיבט התעסוקתי – אם עד כה העבודה העסיקה אותנו חלק ניכר מהיום, לאחר הפרישה יהיה עלינו להעסיק את עצמנו. על מנת לעשות כן, ניתן למצוא תחביב, לתור אחר מסגרות עם חברים חדשים או פשוט להתחיל להנות מהזמן בבית.
ההיבט הנפשי – יהיה על הפורשים לדעת כיצד לא להישאב לתוך הריק החדש והשעמום בחיי הגמלאות, וחשוב שיהיו בידיהם הכלים המתאימים על מנת ליהנות מהחופש ומחוסר המחויבות, ולא לסבול מהם.

מרכז מקצועי לסדנאות

ישנן חברות וארגונים רבים אשר מציעים סדנאות פרישה אך מעטות הן כמו גישות הדרכה וייעוץ. מרכז גישות היא חברה המציעה מגוון הרצאות וסדנאות לעובדים, כמו סדנת בטיחות, סדנת מכירות ומשא ומתן ועוד. החברה, אשר הוקמה לפני כ- 35 שנה פיתחה שיטות הדרכה ייחודית אשר הוכיחה את עצמה פעם אחר פעם בהתייעלות ארגונית ושיפור חייהם של עובדים ומנהלים.

סדנאות פרישה

סדנת הכנה לפרישה

רבים מאיתנו עובדים שנים ארוכות וחולמים על רגע אחד: רגע הפרישה. הרגע שבו נוכל לעשות כל מה שאנחנו רוצים ולהיות חופשיים. עם זאת, לא אחת קורה שאנשים מגיעים לרגע הזה ופתאום הולכים לאיבוד. אין להם מושג מה לעשות עם כל כך הרבה שעות ביממה והם אפילו לא יודעים איך להציג לאחרים את העובדה שהם פרשו מהעבודה. לכן, אם גם אתם מנהלים היום חברה או ארגון עם לא מעט עובדים שבקרוב יפשרו, חשוב שתדעו: יש כזה דבר סדנאות פרישה. מדובר על סדנאות משמעותיות ביותר שיכולות לשנות את עתיד העובדים שלכם ברגע שבו הם יפשרו. לכן, אם תוכלו ליצור קשר כבר עכשיו עם חברה כמו גישות הדרכה וייעוץ ולהזמין סדנה כזאת, למה לחשוב פעמיים?

מה כוללות סדנאות פרישה?

בבואנו לדבר על סדנאות פרישה, אנחנו רואים שסדנאות כאלה מכינות את העובדים לרגע הפרישה. הן עוסקות בשלל נושאים חשובים, כמו למשל:

  • תכנון נכון של הזמן
  • השאלה איך להציג את עצמנו, הפורשים, בפני אנשים אחרים
  • החשיבות של פעילות גופנית אחרי הפרישה מהעבודה
  • החשיבות של השקעה בפיתוח אישי ולימודים שונים

היום אנשים חיים הרבה יותר שנים מאשר בעבר. משמעות הדברים היא שאחרי הפרישה יש להם עוד לא מעט שנים ליהנות מאיכות חיים טובה. לכן חשוב כל כך להכין את עצמנו לפרישה, כדי שזה לא יבוא לנו בהפתעה. זו בדיוק הסיבה שבגללה סדנאות פרישה זוכות להצלחה מסחררת. אתם יכולים להיות בטוחים שהעובדים הפורשים שלכם יודו לכם מאוד אם תזמינו אותם לסדנה כזאת.

איך תדעו שבחרתם סדנה ברמה גבוהה?

היום יש יותר ויותר סדנאות פרישה, והסיבה לכך ברורה: יש ביקוש רב לסדנאות כאלה. לכן ברור מדוע גם אתם, כמו אחרים, רוצים לבחור את הטוב ביותר לעובדים שלכם שבקרוב יפשרו. במקרה של חברת גישות הדרכה וייעוץ תוכלו להיות בטוחים שתקבלו את הכי טוב שיש בתחום סדנאות הפרישה. כל העובדים המקצועיים של גישות הדרכה וייעוץ מגיעים עם ניסיון רב, תודעת שירות גבוהה וזמינות רבה לכל לקוח. הסדנאות מועברות בכל רחבי הארץ, כך שאין ספק שגם באזור שלכם ניתן יהיה ליהנות מסדנה מקצועית בתחום הפרישה.

להלן טיפים שיש בהם לסייע לפורש – בתהליך הפרישה:

1

דוגמה 1

  • היפרד בצורה מכבדת מהממונה, מהעמיתים ומחברי הצוות – זה לא הזמן להתחשבן, זה כבר לא עוזר.. תשאיר טעם טוב שיתגעגעו אליך..
  • הכן את הבית לפרישה – גם להם קשה, בין אם לבן/בת זוג, בין אם אלה הילדים.. בחלל הבית מרחפת השאלה "מה יהיה"?
  • צור טקס מעבר, למשפחה ולחברים – מסיבת פרידה, ארוחה משותפת, הפלגה או סופ"ש משותף, לא רק עבורך- גם יקירך זקוקים למעבר מוגדר לסטטוס החדש.
  • "עשה כבוד…" להתנהלות הבית – הבית התנהל מאוד יפה בלעדייך שנים רבות, אל תפריע! תתבונן ותעריך.
2

דוגמה 2

  • צא לחופשה מסודרת – החופשה מאפשרת לך להבדיל בין הזמן שלפני לזמן שאחרי ונותנת זמן איכות למחשבה ושיחה אודות העתיד.
  • קח אחריות על אופי החיים שלאחר הפרישה – בידך הדבר, תתבונן, תבדוק, תיפגש עם חברים, מכרים וכו' ולאחר זמן, בצורה הדרגתית, התחל לאמץ תחומי עניין ופעילות.
  • אל תהיה עסוק בהיעלבויות – רבים מחברייך עדיין עובדים, זמנם לא בידם, אם לא חזרו אליך בטלפון, אם דחו פגישה, אם המתנת זמן רב מידי, זה לא קשור אליך, זה קשור ליכולת ההתארגנות שלהם, קבל זאת בהבנה ואל ״תשרוף״ את הגשר.
  • בנה לו"ז ביומנך – הגדר ביומן פעילויות מחזוריות, אירועי תרבות, התנדבות, ביקורים משפחתיים וכו', אחרת הזמן יברח לך. רק מי שמתכנן, יש לו זמן ויש לו למה לצפות.

הכשרת מנטורים

הרציונל העומד מאחורי תוכנית ה- Mentoring בארגון, שהוותיק המנוסה והיודע חונך את הצעיר, חסר הניסיון והידע. שני הצדדים מרוויחים, ובארגון נשמר הידע המצטבר. תוכנית ה- Mentoring מאפשרת לגייס בכירים/ ותיקים המהווים...

המשך קריאה

התמודדות עם משבר

מנהלים יקרים, אנחנו בעיצומו של משבר בריאות בעולם בכלל ובישראל בפרט. המשפט השכיח ביותר שנשמע לגבי האמור: "רב הנסתר על הגלוי". בעולם הניהול, תחום אי הוודאות הוא מהאוייבים הגדולים שמשפיעים על יכולת תפקוד...

המשך קריאה

שימוש בהומור בתהליך העברת מסרים

אחד מהאמצעים היעילים בתהליך העברת מסרים - הוא שימוש בהומור. בעולם המוצף בגירויים, בכדי להעביר מסרים אתה חייב ליצור למשתתפים חוויה ואין חוויה כמו צחוק קבוצתי. (נסו להזכר בחוויות הנאה ותזכרו...

המשך קריאה

תקשורת בינאישית

כאשר דנים בשימוש בכלים מתחום התקשורת הבינאישית, במערכות יחסים בין אנשים (בני זוג, חברים, עמיתים וכו'..) ובין בעלי פוזיציות (מנהל- עובד, יועץ- נועץ, מנחה – משתתף, מורה- תלמיד, הורה- ילד...

המשך קריאה