תקשורת בינאישית

על ניהול ומצוינות / ד״ר צבי ברק

טכניקות ישומיות לחיזוק ולהעצמה


כאשר דנים בשימוש בכלים מתחום התקשורת הבינאישית, במערכות יחסים בין אנשים (בני זוג, חברים, עמיתים וכו'..) ובין בעלי פוזיציות (מנהל- עובד, יועץ- נועץ, מנחה – משתתף, מורה- תלמיד, הורה- ילד וכו') ניתן לבחון את פוטנציאל ההשפעה של האחד על האחר על פי רמת המתאם בין ההשקעה המחשבתית של האחד (אשר תפוקתה – באיכות המסר המועבר) נקרא לו "המתייחס", לבין מידת ההשפעה שהיה למסר זה על האחר (אשר תפוקתה – בתוצאה) – נקרא לו "מקבל ההתייחסות".


במקרים שבו התייחסנו ונתנו קרדיט על מרכיב חיובי, (לדוגמא- ׳אני אוהב את העבודה אתכם, אני מרוצה מהשרות, אני נהנה מהאוכל., אני מאוד אוהב את היחס במלון שלכם….׳) המוטיבציה למלא את הבקשה שתבוא בעקבות מתן החיזוק תהא גדולה יותר מהמוטיבציה אם ההתייחסות תהא מלווה בביקורת.

"מקבל ההתייחסות" מעוניין מאוד לשמר את ההתייחסות החיובית שנצרבה בזיכרונו של "המתייחס" כלפיו.

בחרתי להציג זאת בשלוש רמות של התייחסות. תקשורת אינטואיטיבית, מלמדת.. ו מעצימה.

בסביבת עבודה כמו ארגון או חברה, יחסים בין אישיים הם חלק בלתי נמנע בשגרה היומיומית של עובדים ומנהלים. תקשורת בינאישית טובה בין סגל העובדים וההנהלה, כמו גם שיפור כישורי התקשורת הבינאישית ככלי מכירה ללא ספק תבוא לטובתכם ותסייע להפוך את סביבת העבודה לנעימה, אפקטיבית ויעילה. על מנת להפוך כל תקשורת בינאישית ליעילה ואפקטיבית, יש לתת את הדעת מעבר למילים הנאמרות, אלא גם לשפת הגוף ולטון בו המילים נאמרות. אם אתם מרגישים שאתם צריכים חיזוק בתחום של תקשורת בין העובדים, כמו גם לשפר את התקשורת בין העובדים ללקוחות, אנחנו בגישות הדרכה וייעוץ כאן בשבילכם.

חשיבותה של תקשורת בינאישית אפקטיבית

יש הנוהגים להמעיט בערכה של תקשורת בינאישית, אך במבחן התוצאה ידוע כי זו טעות. ישנם יתרונות רבים לתקשורת בינאישית טובה בין סגל העובדים ובין העובדים ללקוחות, ואפילו בחיים. ראשית, סביבת עבודה נעימה- אנחנו מבלים למעלה משליש מהיממה במקום העבודה, ולכן חשוב לשמור על סביבת עבודה נעימה ונוחה, כמו גם אפקטיבית ויעילה על מנת למצות את הפוטנציאל שלנו בעבודה ולהרגיש בנוח לתרום ולהיתרם. שנית, תקשורת בין אישית אפקטיבית היא ללא ספק גם כלי שיווקי אשר יסייע לשפר את ההתנהלות אל מול לקוחות הארגון והחברה, כמו גם תעזור לגייס לקוחות ומשקיעים חדשים – בסופו של יותר תקשורת היא הבסיס ליחסים משותפים בין בני אדם, ולכן חשוב לא לוותר ולהשקיע בקורס תקשורת בינאישית אפקטיבית על מנת לחדד ולשפר אותה.

קורס התקשורת של מרכז גישות

גישות הדרכה וייעוץ היא חברה המתמחה בהעברת קורסים והדרכות רבות שמטרתן לשפר את עבודתם של העובדים בחברות, ארגונים ועסקים. מבין הקורסים השונים תוכלו למצוא סדנאות על תקשורת בין אישית, סדנת בטיחות, קורס הכנה לפרישה, הדרכות עובדים ועוד. בזכות הקורסים השונים, הייחודיות שלהם, איכות הקורסים ומאות החברות שעובדות יותר ביעילות מרכז גישות הדרכה ויעוץ מובילה בתחום ובעלת מוניטין מצוין.

חשוב שנזכור

חלק משמעותי בהשפעה שלנו על "מקבל ההתייחסות" מקורה ברמת התקשורת איתו. שימוש נכון בטכניקה פשוטה וקלה מאפשרת לנו לקדם אותו ולא אחת… את האינטרסים שלנו. והשאלה שכל אחד מאיתנו "המתייחסים" במגוון תחומי העיסוק צריכים לשאול את עצמנו, באיזו מרמות התקשורת אנחנו מתנהלים עם סביבתנו?


1

"גירוי – תגובה" – תקשורת אינטואיטיבית

נגדיר את התנהגות "מקבל ההתייחסות" כגירוי, לדוגמא– התחום שאתה עוסק בו לא מתאים לך…מגיע באיחור למפגש, לא עמד במטלות, עישן, לא קיבל חדר במלון בזמן, וכו'.. התגובה של "המתייחס" תהא לאירוע שפגש בו "לא מקובל שתאחר" "זה לא בסדר שאתה מעשן" "לא קיבלתי את החדר בזמן"  וכו…

כלומר, "המתייחס" מגיב לגירוי ברמה האינטואיטיבית, הבהיר מה לא מקובל עליו ויצר אצל "מקבל ההתייחסות" את הצורך להשקיע את האנרגיה שלו בהגנה על התנהגותו, להסביר ולהצדיק אותה, ובמקרים חריגים… להתנצל.

התרומה ל"מקבל ההתייחסות"- נמוכה ולא קיימת בה מוטיבציה לשינוי התנהגות.

2

"גירוי – התאמה – תגובה" – תקשורת מלמדת

"המתייחס" (מנהל, מנחה, יועץ וכד') פוגש בהתנהגות שאינה מקובלת עליו. הוא מגיב "למקבל ההתייחסות" (עובד, משתתף, נועץ וכד') תוך הצגת ההתנהגות המקובלת והרצויה להפנמה, לדוגמא– "כדאי שתעסוק בתחום שמתאים לך, בטח תהנה בו ו/או תצליח בו.. ""חשוב מאוד שתגיע בזמן בכדי שלא תפסיד חומר", מבקש, למען בריאותך ובריאות סביבתך שתמנע מעישון " "בכדי שאהנה מהחופשה מבקש לקבל החדר בהקדם" "בכדי שתקבל ציון טוב כדאי שתגיש את העבודה בזמן"…"

כלומר, "המתייחס" מציין את ההתנהגות הרצויה כולל חשיבותה ויתרונותיה.

"מקבל ההתייחסות" למד את ההתנהגות הרצויה וחשוב מכך, מבין את היתרונות והרווח מדרך התנהלות זו.

3

"גירוי- איתור – תגובה" – תקשורת מעצימה

"המתייחס", מאתר אצל "מקבל ההתייחסות", הנתון להשפעתו, את החוליה החזקה שלו או את יתרונו, וההתייחסות אליו ממוקדת בחוזקותיו.

לדוגמא– מעודד אותו לעסוק בתחום שבו הוא חזק, ממליץ לך לעסוק בתחום המכירות, יש לך תוצאות מצוינות בזה.. או.. אתה מאוד יצירתי ומוכשר בתחום הכתיבה… אתה מאוד מסודר ושיטתי בחשיבה שלך, אתה איש של אנשים מאוחד מקובל חברתית.. דהיינו… מתייחס להתנהגות חיובית מתוך הנחה שההתייחסות לחוזקות תיצור לו מוטיבציה ודחף חזק להתמודד עם חולשותיו.

באופן טבעי, לאנשים קיימת המוטיבציה לשמר את הישגיהם, כך שחיזוק אודות מרכיב חיובי יצור דחף גבוה יותר לשפר את המרכיב  ההתנהגותי השלילי. האמור בתקשורת בין מנהל לעובד, מנחה למשתתף, יועץ לנועץ, מורה לתלמיד, הורה לילד וכד'.

איתרנו התנהגות או/ו עשיה חיובית והתייחסנו אליה, המוטיבציה והדחף להשתפר בתחומים אחרים תהא גבוהה יותר.

הכשרת מנטורים

הרציונל העומד מאחורי תוכנית ה- Mentoring בארגון, שהוותיק המנוסה והיודע חונך את הצעיר, חסר הניסיון והידע. שני הצדדים מרוויחים, ובארגון נשמר הידע המצטבר. תוכנית ה- Mentoring מאפשרת לגייס בכירים/ ותיקים המהווים...

המשך קריאה

התמודדות עם משבר

מנהלים יקרים, אנחנו בעיצומו של משבר בריאות בעולם בכלל ובישראל בפרט. המשפט השכיח ביותר שנשמע לגבי האמור: "רב הנסתר על הגלוי". בעולם הניהול, תחום אי הוודאות הוא מהאוייבים הגדולים שמשפיעים על יכולת תפקוד...

המשך קריאה

שימוש בהומור בתהליך העברת מסרים

אחד מהאמצעים היעילים בתהליך העברת מסרים - הוא שימוש בהומור. בעולם המוצף בגירויים, בכדי להעביר מסרים אתה חייב ליצור למשתתפים חוויה ואין חוויה כמו צחוק קבוצתי. (נסו להזכר בחוויות הנאה ותזכרו...

המשך קריאה

כללים למיתוג עצמי

רבים מאיתנו אנשי אמצע החיים שרוצים להפוך את כישורנו, השכלתנו, ניסיוננו והידע הרחב שצברנו על פני השנים לעיסוק מרכזי בחיינו, באם אכן ברצוננו לייצר ערך מכישורנו, אנחנו חייבים למתג עצמנו...

המשך קריאה