תפיסת הפרישה… בראי הנתונים

מערכות גדולות וארגונים נוהגים/אוהבים להעריך אנשים על בסיס נתונים מספריים. זה קל, פשוט, ניתן להשוואה ומאפשר קבלת החלטות.

במסגרת דף דעה זה אתייחס למספר המייצג את הגיל הכרונולוגי, הנגזר כמובן מתאריך הלידה ומצביע על מועד הפרישה שלנו.


מועד זה משתנה (לעיתים רחוקות) עפ"י תוחלת חיים או בין מגזרים.

השיטה האמורה בו מספר מוגדר מלמד על ערך מלווה אותנו מגיל צעיר, החל בציוני ביה"ס, דרך ציוני קבלה ללימודים גבוהים, דרך נתוני גיוס וכמובן להגדרת גיל הפרישה.

לכל החלטה עפ"י שיטה זו יש יתרונות וחסרונות מובנים.

במסגרת זו אתייחס להחלטה על פרישה לפי גיל והשפעתה על הפורש. לפרישה ממעגל העבודה השפעה על תפיסת הפורש את עצמו, הוא מתחיל לאמץ לעצמו התנהגויות ותפיסות המתאימות לקיבעון שלו, אודות ה"פנסיונר"…זה יכול להופיע בקצב ההתנהלות, בביטחון העצמי, ביחסי האישות ("אני הרי פנסיונר…") בהזנחת ההופעה ("בין כה וכה אני לא פוגש אנשים") במוטיבציה להתמודד עם אתגרים אינטלקטואלים ("בגילי…") הסתייגות בהצטרפות לפעילות ("למי יש כח לזה") ביציאה לבילוי ("אין לי חשק") וכו'.. וכו'…

לנוכח האמור אני מבקש להאיר תובנה לפורשים בכל הגילים והמגזרים. הגיל הכרונולוגי הוא מספר ממוצע שעושה חיים קלים למערכות – אסור להתייחס ולאמץ אותו.

הרי כולנו מכירים את בן ה- 60 + שמתנהל כמי שעתידו.. מאחוריו ואת האחר שהוא מלא חיוניות, אנרגיה ותאוות חיים ומתנהל כמי שכל החיים עוד לפניו..

זאת משום שהאנשים שונים, אם בגיל צעיר יש דמיון ביכולות המוטוריות החברתיות, הפיזיולוגיות והנפשיות של הילדים, הנערים או הבוגרים, הרי אחרי גיל 50 השונות היא מדהימה… 

גיל כרונולוגי

נמצא אנשים, שהגיל הכרונולוגי "מתאים להם", אבל חשוב שנהיה מודעים לכך, שיש "גיל חיים" אחר, המתאים לרבים מאיתנו אף יותר, כדוגמאת:

1

גיל ביולוגי-פיזיולוגי של האדם

מושפע מהגנטיקה, סביבה, שמירה על בריאות לאורך שנים וכו'.

2

גיל תפקודי

מושפע מעיסוק, התנהלות, מודעות, אימון וכו'…

3

גיל נפשי

החוסן הנפשי, תולדה של התנסות, חינוך ותפיסת עולם

4

גיל חברתי

הנגזר ממערכות יחסים שנבנו במהלך השנים, מודעות חברתית, קהילתית..

5

גיל זוגי

מקורו במערכת יחסים זוגיים, תפיסתה וטיפוחה על פני השנים, חיזוקים בתחום שהתקבלו או/ו ניתנו וכו'…

6

החשיבות הגבוהה במודעות לאמור לא להיתפס למלכודת תאריך הלידה שלנו, על ההשפעות הקיבעוניות שלו. אלא לזכור, שאיכות החיים שלנו נבנית ממכלול הגילים שלנו ובגיל הפרישה יש לנו צדדים שהם צעירים ובשיא פריחתם, חשוב שנמשיך לטפח אותם ולאפשר להם להשפיע על חיינו, החל מטיפוח הזוגיות, פעילות גופנית, יציאה לפעילות התנדבותית, למידה והעשרה תמידית, טיפוח ההופעה (ככל שמתקדמים בגיל צריך להקדיש לעניין קצת יותר זמן..) וחשוב מכל, לאתר תחומים שאנחנו נהנים מהם, ולגייס עבורם זמן ואנרגיה. 

בקיצור, זה אפשרי וזו אחריותנו להפוך את 30 השנים הקרובות לחגיגה אמיתית.

בידינו הדבר,

שלכם,

צביקה ברק

    מה אפשר ללמוד מסרטי אינדיאנה ג'ונס…

    חומר למחשבה ברמה האישית והארגונית לכל העוסקים בהדרכה, בוודאי לנו - אנשי הייעוץ הארגוני, קיימת הזכות ללמוד מעולמות תוכן אחרים (סרטים, מטאפורות וכד') על מנת להעשיר את ניסיוננו ואת עולם הדימויים...

    המשך קריאה

    פיתוח וייעוץ ארגוני

    גישות רכשה ניסיון רב בהפעלת צוותים של יועצים ארגוניים - לפיתוח וייעוץ ארגוני, תוך התייחסות למבנים ארגוניים, תהליכי פנים וחוץ בארגון, ופיתוח הגורם האנושי. גישות כחברת ייעוץ והדרכה מעמידה לרשות לקוחותיה שירותי...

    המשך קריאה

    הכנה לפרישה/פיטורים

    גישות הדרכה וייעוץ רכשה ניסיון רב בגיבוש תכניות לפרישה ולפיטורים, ובכלל זה - סדנאות, הרצאות ותכניות ליווי.

    המשך קריאה

    סמינר - להיות מרצה מצוין

    סמינר ייחודי הכולל אפשרות להתנסות, בהנחייתו של דר' צבי ברק, המשתף מניסיונו הרב - כיצד להיות מרצה מצויין - היוצר חוויה.   הנושאים בהם יעסוק הסמינר: כיצד הופכים לפרזנטורים/ מרצים שיוצרים חוויה...

    המשך קריאה
    מעבר לסרגל הכלים