אתגר העסק הקטן

תחרות על ליבו של הלקוח


בכדי לבחון את הכלים העומדים בפני העסק הקטן בהתמודדות עם הרשתות הגדולות בחרתי להשתמש באנלוגיה מעולם הרפואה ומהמגמה העולמית ההולכת ומתפתחת בטיפול הרפואי של המאה ה- 21.

מה ניתן ללמוד מהמגמה העולמית בתחום הרפואה לגבי הצלחת עסקים מקומיים?

בעולם התרופות כולנו מכירים ואף משתמשים בעשרות ומאות סוגי תרופות בהתאם למחלה, לסימפטומים שלה וכמובן לרופא המטפל.

כיום מתפתחת מגמה מעניינת בעולם הרפואה שבו מתאימים את מרכיבי התרופה ל- D.N.A של האדם היחיד, כלומר החולה לא יקבל תרופה "מקובלת למחלה" אלא ירקחו עבורו תרופה ייחודית אשר תתאים במיוחד לבעייתו ולמבנה הגנטי שלו, עולם מדהים.

אימוץ רעיון זה ע"י עסקים מקומיים יכול ליצור להם יתרון גדול מול רשתות הגדולות, ומול המכירה ההולכת ומתפתחת באינטרנט, אנחנו מגיעים מהר למסקנה שהסוד הוא בקשר ובמיומנויות השירות וכמו בכל תחום, גם בתחום המכירות והשרות, הקשר האישי עושה את ההבדל.

בכדי להעביר זאת לרמה קונקרטית אתן מספר דוגמאות עפ"י סוגי העסק:

1

היבט ארגוני והיבט פרטני

המוטיבציה הראשונית, בהיבט הארגוני – ליצירת קבוצות למסגרת הנחיה משימתית היא בשאיפה לשפר תהליכים אירגוניים (תהליכי עבודה, העצמת עובדים, תקשורת בינאישית, גאוות יחידה וכו') תפוקות נמדדות (הגדלת מכירות, שיפור שירות, הגדלת היעילות, איכות וכו'…) ומיומנויות היחיד ו/או הצוות (יכולות ניהול ומנהיגות, הנעה ופיתוח עובדים, שיפור עבודת הצוות, קידום אינטרסים אישיים, פיתוח מיומנויות התנהגותיות וכו'),

בהיבט אישי – יצירת קבוצות של יחידים אשר נדרשים לפעילות שתפוקתה נמדדת. המדידה תהא כמובן בהשגת יעדים או/ו בהגדרת תוצרים חברתיים, והתפתחות מקצועית.

2

כוחה של קבוצת המשימה

הנחת העבודה של ההנחיה המשימתית שבמסגרת הקבוצה נמצא הפתרון לאתגר שהוצב, ותפקידו של המנחה ליצור למשתתפים גירוי לחשיבה ולהתמודדות עם האתגר לכוון את התהליך הקבוצתי באופן יעיל ותועלתי ולהובילם לפתרון או לתוצאה הרצויה.

כאשר התפוקה הנדרשת מהמפגש הקבוצתי תואם את המטרות שהוגדרו למנחה מראש.

"הידע" לפתרון נמצא אצל הקבוצה ולא אצל המנחה.

3

תפקיד המנחה

כוחו של המנחה ובזה יתרונו שיש לו הכישורים והמיומנויות להפיק את הפוטנציאל המרבי מהמשתתפים ולנתבו לצרכי הארגון בסביבה בה הוא פועל.

ככלל, לקראת פעולות ההנחיה המשימתית יתקיים מפגש לאיתור צרכים עם הגורם הממונה ולתיאום ציפיות עמו לגבי התפוקות הנדרשות מהמפגש.

במקרים בהם מתקיימת הנחיית קבוצות בסדנה המורכבת מאנשים פרטיים, חשוב בתיאום הציפיות מול היחידים, להגיע להבנה לגבי מטרות הסדנה ותפוקותיה.

טרם המפגש יועבר "כתב התחייבות" (הצעה, תוכנית פעילות וכד') בה מוצג הנושא, מסגרת הזמן, מקום הפעילות התפוקות ואופן מדידתן.

4

זהות קבוצתית

מפגש ההנחיה המשימתית אמור ליצור זהות קבוצתית, משתפת פעולה עם מוטיבציה גבוהה מאוד לעמידה במשימותיה.

המנחה הוא שיוצר את אווירת המפגש, פתיחות המשתתפים, את הפשטת הנושאים שעולים, שמירה על מסגרת מפגש, סיעור מוחות, ניהול קונפליקטים, הנחיית הדיון, הפעלה של התנסויות להגברת תובנות של המשתתפים, שמירה על כבודם של המשתתפים והובלת הקבוצה אל עבר התפוקות שהוגדרו וסוכמו מראש.

המנחה המקצועי יציג לקבוצה את תפוקותיה ויחזק אותה על תוצאותיה.

במקרים של הנחיית קבוצות בארגונים, יציג המנחה לגורם הממונה את תפוקות המפגש והמלצתו לגבי המשך הפעילות.

5

תפוקות ההנחיה המשימתית

ההנחיה המשימתית נועדה לקדם אינטרסים של הארגון, הצוות ו/או היחיד והפרט.

אינטרסים אלה יכולים לבוא לידי ביטוי במדדים חברתיים כמו שיפור אקלים, עבודת צוות, שיפור מוטיבציה, פיתוח גאוות יחידה, פתיחות לשינוי וכו'…

או מדדים תפוקתיים כמו שיפור מכירות, שיפור רווחיות, שיפור שירות, התאמת תהליכים  וכו'…

חשוב לציין שמודל ההנחייה המשימתית מתאים מאוד לקבוצות חברתיות, החל מצוות בי"ס שבו רוצים לשפר את האווירה, צוות מתנדבים בו רוצים לשפר מוטיבציה, קבוצת יחידים הבאים לסדנת תמיכה להרזיה, או הורים המגיעים למפגש הדרכה וכו.

הרעיון המוביל הוא שלפעילות יש מטרה ואנחנו מעוניינים שתפוקותיה או תוצאותיה – ימדדו במדדים שנקבעו מראש בהגדרת מטרת הפעילות.

6

לסיכום

ההנחיה המשימתית היא כלי חשוב מאוד בידי ארגונים ויחידים שמטרתו ליצור יתרון יחסי בסביבה התחרותית בה הם פועלים.

הצלחתה של קבוצת המשימה תלויה לחלוטין במיומנויותיו של המנחה המשימתי.

בכוחו של המנחה המקצועי להוביל הקבוצה אל עבר יעדיה ולהוכיח שחשיבותה של הפעילות באה לידי ביטוי בתפוקותיה.

המקום המושלם לכל סדנה או קורס מקצועי

מי שמעוניין להעביר סדנה או הרצאה לבטח יצטרך למצוא לשם כך את המקום הטוב והמתאים ביותר. לא כל מקום יכול להתאים ויש לא מעט מאפיינים שצריך להתחשב בהם – כמה...

המשך קריאה

להצמיח את הדור הבא של המנהיגים בארגון שלך

יש אנשים שנולדו עם כישורי ניהול יוצאים מגדר הרגיל והקידום שלהם במקום העבודה יהיה מהיר בזכות כישורים אלה. לעומתם יש אנשים שנחשבים לטובים מאד בתחום המקצועי שלהם אך כישורי הניהול...

המשך קריאה

להפוך כל מפגש עם לקוח לחוויה בלתי נשכחת

מי שעומד להתחיל לעבוד בתור נציג שירות לקוחות צריך לדעת לא מעט לא רק על התפקיד עצמו אלא גם על הנושא של שירות ללקוח וחוויית שירות. כיום יש מודעות גבוהה...

המשך קריאה

הכשרה מרחוק עם קורסים מותאמים אישית בזום

השימוש הנרחב באפליקציית הזום החל בתקופה של ריחוק חברתי, בה אי אפשר היה להתקהל או להתכנס. היה צורך בהעברת מגוון רחב של קורסים או תכנים לימודיים וצריך היה למצוא את...

המשך קריאה