הנחיית קבוצות – מוטיב מרכזי לקשר האנושי – מאת ד"ר צבי ברק

עצירת תחום ההדרכה והנחיית הקבוצות

גובה מחיר חברתי כבד, הצורך הנפשי והחברתי במפגש הקבוצתי דורש הפעלה מידית של קבוצות ההנחיה.

 

עולם ההדרכה בכלל, הנחיית קבוצות ואימון קבוצתי בפרט, הם מהתחומים שהופסקו מיד עם תחילת עידן הקורונה (אמצע מרץ) וטרם חזרו לפעילות (הראשונים לעצור והאחרונים לחזור).

ההדרכה שאינה ניתנת ללמידה מרחוק ובכלל זה, מנחי הקבוצות הפעילים בישראל, אוכלוסיה המונה מאות אנשים, עפ"י רוב אקדמאים בשנות הארבעים לחייהם, עם ניסיון תעסוקתי רב שזו להם קריירה שניה.

רובן נשים, משכילות, עם מוטיבציה גבוהה לעבודה עם קבוצות, אשר עברו הכשרה ממוקדת בתהליך הפיכתן לנשות מקצוע.

עבודת מנחי הקבוצות מתבצעת בקבוצות פיזיות שמטרתן לעצב התנהגות, לשנות הרגלים, לפתח מיומנויות אישיות ובינאישיות, לגעת באנשים ברמה הרגשית ולהעצים במקום בו קיימת חולשה.

כל זאת נעשה באמצעות יצירת חוויה ואימון אישי וקבוצתי. עידן הקורונה גרם באחת להפסקת כלל פעילות ההדרכה הקבוצתית מרמה של 100% תעסוקה לרמה של 0% פעילות.

ענף תעסוקה שלם מושבת לחלוטין מעשיה ומאות מנחות ומנחים שזו להם פרנסתם העיקרית איבדו את תעסוקתם ונכנסו לחודש שלישי בו הם מובטלים מאונס.

תחום ההדרכה הקבוצתית הוא נדבך חשוב בפיתוח הגורם האנושי הן מסגרות חברתיות דוגמאת קבוצות הורים, משפחה ותמיכה. אנשים בכלל והורים בפרט נמצאים בתקופה זו במצוקה גדולה, המשיכה הטבעית להתחכך עם אנשים אחרים היא טבעית ובריאה כשמטרתה מצד אחד לקבל פרופורציה מהסביבה לגבי מצבך היחסי ומצד שני ללמוד מאחרים על ההתמודדות שלהם עם מצוקה דומה לשלך.

ברמת הארגונים, מפגשים של קבוצות מנהלים, עובדים במגוון תחומים, יוצרת העצמה של היחיד, ופיתוח מיומנויות החשובות כל כך לארגון בין עם בתחום המכירות, שירות, פיתוח עבודת צוות, שיפור התקשורת, פיתוח מיומנויות ניהול וכו'.

על רצף ההיסטוריה אנחנו מגלים שהמשיכה לקבוצה היא המקור והבסיס להתפתחות האנושית.

בניגוד לתפיסה המקובלת בעולם הכלכלי שבו אנחנו יוצרים מסגרות כלכליות (חנויות גדולות, קניונים וכו') ותרבותיות (מגרשי כדורגל, פארקים, אולמות מופעים, אניות נופש וכו') בכדי למשוך אנשים, יש לראות זאת הפוך, דהיינו, אנשים נמשכים למפגש קבוצתי, לאינטראקציה הבינאישית, כך שלמרות שניתן לראות מופעים בטלוויזיה (בעלות הרבה יותר זולה) נמשכים כמו מגנט למגה מופעים שבו אלפי אנשים נפגשים, כך הדבר לגבי משחקי כדורגל, לגבי קניונים וכו'.

כל הזדמנות שבה תהא אפשרות לאנשים להיפגש באופן בלתי אמצעי הוא מקור טוב ליצירה כלכלית וחברתית.

קניות ברשת במקום במרחב הפיזי, צפייה בטלוויזיה במקום הגעה פיזית לבית הקולנוע, לאולם המופעים או/ו למגרש הכדורגל תהא כהשלמה לצורך הבסיסי למפגש האנושי.

כך גם הצורך של האנשים למפגש הקבוצתי מונחה. האמצעים הטכנולוגים לעבודה מרחוק לא מספקים זאת ולא יכולים לספק זאת.

הדרכה מרחוק יכולה לשמש לניהול אנשים, הדרכה מקצועית, יש בה יכולת לנהל עבודה, לחסוך בהוצאות, לייתר זמן נסיעות, לגשר על מרחקים וכו'.

אבל בעולם שבו יש צורך לשפר מיומנויות אישיות ובינאישיות חשוב מאוד המפגש הקבוצתי (בדיוק כפי שקשה לאמן ספורטאים, רקדנים או שחיינים באמצעות למידה מרחוק).

מכאן, חשוב הקיום של האחד לצד השני, בסיטואציות של ניהול, הקניית ידע, הרצאות, דיוני עבודה חוצים גבולות נמשיך להעזר בטכנולוגיות להתנהלות מרחוק ובכל הקשור לאימון אישי וקבוצתי, התנהגותי ורגשי, העצמה ותמיכה, נמשיך לעשות שימוש בקבוצות ההנחיה.

הנזק המתמשך לאי חזרה למפגש הקבוצתי בא לידי ביטוי בנזקי בדידות בגיל השלישי, בבריאות הפיזית ובדיכאון של רבים, אין זה מפליא שמניעה זו למפגשים קבוצתיים משפיעה על רמת התוקפנות והאלימות מחד גיסא וחוסר אנרגיות מאידך גיסא.

 

הרי אין תחליף לדינמיקה, לאנרגיה, ולכימיה הנוצרת בין אנשים היושבים יחדיו.

הנחיית קבוצות על יתרונותיה הרבים היא המענה לצורך האנושי החשוב כל כך של קרבה ומגע אישי ויפה שעה אחת קודם.