ניהול בצל משבר הקורונה / ד״ר מיכל שלי

זוהי שעתם של המנהלים. הניהול מזמן רגעים של צורך להתמודדות עם משברים. לפנינו תקופה מאתגרת במיוחד, תקופה שבה ההתמודדות היא איננה ההתמודדות קלאסיות של ניהול אנשים, זהו אתגר ניהולי מסוג חדש, ניהול משבר שבו העובדים בחרדה הן כלכלית והן בריאותית. ניהול המשבר דורש התמודדות בשתי רמות.

ברמה האסטרטגית

  • הגדרת המשבר ומחיריו הצפויים
  • כמו בכל משבר, יש להגדיר את הבעייתיות העולה מעצם הפסקת העבודה, או השינוי באופן העבודה,  הגדרת המשבר והמחיר שהשינוי גובה.
  • הגורמים שיכולים לתת סיוע בכל אחד ממישורי המשבר
  • לכל מנהל מספר זירות לניהול הן במישור המשפחתי הפרטי, המשפחתי המורכב והן במעגלי העבודה השונים. יש לזהות מי הגורמים שיכולים לתת סיוע בכל אחד מהמישורים.
  • ניהול סיכונים וניתוח תרחישים עתידיים
  • זה הזמן לנהל את המשבר. יש לנהל את הסיכונים באופן מקצועי להצפת  תרחישים עתידים למצבים שונים תוך מתן  מענה לכל תרחיש. זה הזמן לגלות כושר מנהיגות, לנצל את הזמן הפנוי ולגייס את העובדים לחשיבה יצירתית. 

ברמה המעשית

בפועל, המשבר הנוכחי מחייב ניהול עובדים בשני מישורים: 

מחד ניהול העובדים במקום העבודה של מספר מצומצם של עובדים ומאידך, ניהול העובדים מהבית. 

על מנת להצליח במשימה להלן מספר המלצות לשני המצבים. 


ניהול עובדים במקום עבודה:

בשעה זו, על המנהל לבצע מספר פעולות מיידיות מחייבות:

  • כנס את העובדים לשיחת מוטיבציה שתחילתה בתיאור המצב, וסופה באופן ניצול המצב לצמיחה
  • חלק את העובדים לצוותים לסיעור מוחות, לחשיבה מחוץ לקופסא – מה יקרה בעוד חודשיים 
  • בנה כללי עבודה חדשים לתקופה זו: פגישות בוקר, סיכומי יום, דוחות רלוונטיים 
  • ניצול הזמן לסדר וארגון 
  • ביצוע תכנון עתידי
  • חלוקת יעדים ספציפיים לעובדים

ניהול עובדים השוהים בבית: 

לאלו שהעבירו את העובדים לניהול מהבית, עבודה מהבית טומנת בחובה יתרונות רבים  לצד בעייתיות מובנת, ובימים אלו שגם הילדים בבית האתגר קשה אף יותר עד בלתי אפשרי לתפקוד בחלק מהבתים. 

אם וכאשר קיימים תנאים מתאימים בבית, כלומר יש שקט ויכולת להתרכז ללא הפרעות, חיוני למי שזקוק לכך, על מנת להיות יצירתי וממוקד. קיימות אין סוף מטלות בבית שמאוד מפתה לעשות תוך כדי עבודה בבית, כביסות, ניקיונות, טלפונים לסידורים אישיים ועוד. מטלות אלו, מטבען  עלולות להסיח את הדעת תוך כדי עבודה בבית. 

לעיתים למרות כל זאת התפוקה בבית עולה על התפוקה במשרד בשל הזמן הממוקד ורמת הריכוז שיש בה הספק גדול בזמן קצר.

להלן המלצות למנהל הנדרש לנהל עובדים מהבית: 

  • ישיבת בוקר לכלל העובדים – לוודא שכל העובדים התעוררו ונכנסים ליום עבודה
  • כל אחד מהעובדים מציג את הנושאים שבהם הוא מתכנן להתמקד היום
  • ישיבות העבודה הרגילות ממשיכות כרגיל כמובן שהכל אינטרנטי
  • בתום כל יום העובדים מתבקשים לשלוח סיכום התפוקות לאותו יום למנהל 
  • חשוב שהמנהל יתייחס לדוחות הנשלחים אליו וייתן משוב 

הנחיות מומלצות לעובדים מהבית: 

  • תחילת העבודה בשעה הרגילה 
  • יש להתלבש כאילו יצאתם ליום עבודה ולא להישאר עם בגדי השינה, יש בכך חשיבות על מנת להיכנס ל״ראש״ של עבודה
  • תכנן סדר יום מובנה 
  • תכנן את פגישות העבודה מראש 
  • הקפד על העברת התפוקה בתום כל יום, או לחילופין דוח עדכון לגבי מידת ההספק 
  • מומלץ להגדיר שולחן עבודה נקי ומסודר שיאפשר עבודה נוחה

זכור, אין ספק שהמצב הנוכחי גורם לרגשות של דאגה, חששות ומידה לא מבוטלת של חוסר אונים. המסר לעובדים הינו שכל משבר, ניתן לבחור לראותו כהזדמנות לצמיחה.

ההצלחות המשמעותיות ביותר, נולדו בעקבות משברים. נצלו זאת והצעידו קדימה את החברה והעובדים לעבר התפתחות ארוכת טווח.

זוהי שעתם של המנהלים!!!

ד״ר מיכל שלי

מנכ״לית גישות הדרכה וייעוץ

ניהול משברים ואימון מנהלים