דרך המצוינות כבחירה אישית

דרך המצוינות כבחירה אישית

דר' צבי ברק, מנכ"ל קבוצת גישות למצוינות

חירות אמיתית באה לידי ביטוי בזכות המקוננת של כל אחת ואחד מאיתנו, לקבוע ולאמץ לעצמו את דרך המצוינות - את דרכו הייחודית שלו.

מודל המצוינות פותח על ידי דר' צבי ברק, מנכ"ל קבוצת גישות למצוינות מתוך גישה מערכתית ומעשית המתבססת על ידע אקדמי וניסיון רב של מעל 30 שנה, בתחומי ההנחיה, הניהול והעשייה השונים.

דר' צבי ברק הינו מייסדו של קבוצת גישות למצוינות, העוסקת בהכשרה, הדרכה ואימון של מיומנויות בתחום ההתנהגותי במסגרתה פועלות 2 חברות-בת אשר חרטו על דגלן את ערך המצוינות שהנחיל:

 

1. גישות הדרכה ויעוץ - העוסקת במתן פתרונות לחברות וארגונים ומתמחה בהדרכות וקורסים לעובדים ומנהלים, עוסקת ביעוץ ופיתוח ארגוני, הדרכת מכירות ושירות לקוחות, הרצאות ועוד.

 

2. מכללת גישות- עוסקת בהכשרות ולימודי תעודה בתחומי ההנחיה, הניהול וההתנהגות העסקית, מפעילה מגוון קורסים ללימודי תעודה המתקיימים במעל ל-10 מרכזי לימוד הפזורים בפריסה ארצית.

 

המושג מצוינות, יוצר בדרך כלל שאלות רבות ובכלל זה: האם מצוינות היא חלום שצריך לשאוף אליו? או היא אופציה מעשית למימוש? האם מצוינות קשורה לסטטוס של האדם? האם היא רלוונטית לכל תפקיד? בכל גיל? האם מצוינות באה לידי ביטוי במצב הכלכלי? האם המצוינות תלויה ביחיד או/ו בסביבתו? האם המצוינות תלויה בממונה, בעמיתים, בעובדים, בבעל, באישה בהורים וכך הלאה והלאה...

במסגרת דף זה, בהתקרבו של מועד חג החירות, בחרתי להתמקד במושג "מצוינות".

עפ"י תפיסתי, מצוינות, אינה מטרה העומדת בפני עצמה, מצוינות אינה נתון מוגדר שניתן לייחס אותו לסיטואציה מסוימת (עושר, דרגה, תפקיד, מעמד, מקום מגורים וכיוצ"ב) או לאוכלוסיה מוגדרת (רופאים, מהנדסים, אנשי עסקים, משפטנים וכיוצ"ב).
השתייכות לקבוצה זו, אינו עושה אותך למצוין. וודאי שזה מכובד, וודאי שנתונים אישיים הם דבר חשוב, אך נתונים לבד (למרות שהם הרבה מאוד...) עוד לא עושים אותך למצוין.

המצוינות עפ"י תפיסתו של ד"ר צבי ברק, מהווה דרך להתנהלות ולניהול חיינו, דפוס התנהגות קבוע המאפיין אותנו בכל מעגלי החיים.

דפוס היוצר תחושת הלימה ושלמות בין "איך נכון להתנהל בנורמות החברה בה אני חי" (או לייתר דיוק ״איך הייתי רוצה שיתייחסו ויתנהגו אלי, בחברה בה אני חי״), לבין "איך שאני מתנהל בפועל" ("התייחסותי לאחרים- אני מרגיש עם התנהגותי זו טוב, והיא מקובלת על הסביבה בה אני חי"). על כן, היא מתאימה לכל אוכלוסיה, בכל גיל, זמן וסיטואציה, אשר יש לה שאיפות ויעדים מוגדרים לחייהם. התנאי היחיד למימושה הוא ברצונו של היחיד ובכח התמדתו.

מצוינות אינה שמה דגש על המה עושים, מה עושים, כל אחד על פי נתוניו (האישיים והמשפחתיים...), נטיות ליבו וגם... מזלו.
המצוינות שמה דגש על האיך עושים, לצורך העניין לא חשוב מה בחרת לעשות- חשוב שזה יעשה ויתנהל בדפוסים של מצוינות.

מהעובדה שהמצוינות מתייחסת לאופן ההתנהלות ניתן לפגוש אותה ברמה האישית, אופן ההתנהלות היומיומית, כאמצעי לשיפור מערכת היחסים הזוגית והתא המשפחתי וכאמצעי להתנהלות עסקית-תעסוקתית.

ברמה האישית - לקיחת אחריות על ההתנהלות האישית, החל בשמירה על הבריאות הפיזית, אכילה מאוזנת, פעילות גופנית, ביקורת תקופתית קבועה, שמירה על איזון תפקודי במקביל להשקעה בסביבה, השקעה בעצמך, טיפוח הופעה חיצונית, דרך גיבוש תחום עיסוק, פיתוח אישי וכיוצ"ב ועד עמידה בהתחייבויות, קביעת פגישה והגעה אליה בזמן, ביצוע תשלומים במועדם (הימנעות מדחיינות), עמידה בסיכומים ויותר מהכל, שמירה על כבוד חבריך, בדיוק כפי שתרצה שישמרו על כבודך. ברוח החג, נקרא לזה המנעות מ״לשון הרע״...

בשיפור מערכת היחסים הזוגית והמשפחתית - באה לידי ביטוי ברגישות לצרכי סביבתך הקרובה, היכולת להתייחס, לשתף, להקשיב, לחזק לפרגן ולכבד. לגבי הילדים- אוסיף את המיומנות להציב גבולות ו"לדרוש". הדרישה, מטרתה ללמוד ולהעריך את יכולתם. ויותר מהכל- לשמש עבורם מודל, דוגמא אישית ומופת, כי יותר מאשר משפיעה הביקורת, משפיעה הדוגמא האישית- על התנהגות ילדינו.

בהתנהלות עסקית-תעסוקתית - התנהלות עפ"י יעדים אישיים ועסקיים, מתן דוגמא אישית לסביבה, הפנמת התרבות הארגונית בה אתה ממלא תפקיד, מחויבות לארגון בו אתה עובד, מחויבות לעובדים וללקוחות, למידה תמידית של תחום התוכן אליו אתה משתייך, הכרת הסביבה העסקית בה אתה נדרש לתפקד, תובענות מעצמך ומסביבתך לסטנדרט ביצועים העולים בקנה אחד עם השוק התחרותי בו אתה פועל.
שיפור מתמיד באמצעות רעיונות חדשים שאתה יוצר, התייחסות לסביבתך האנושית (הדרכה, הנחייה, הכוונה, הערכה, משוב וכו'...) הנחת היסוד שההתנהלות בעסקים ובעבודה בדפוסים של מצוינות תוביל לתוצאה הנדרשת, שהיא בדרך כלל מיכסום הפוטנציאל מהמשאבים האנושיים, הכלכליים והטכנולוגיים שעומדים לרשותך בסביבה בה אתה נדרש לתפקד.

ומכאן, שמצוינות עפ"י תפיסתי, אינה מטרה מוגדרת להשגת סטטוס, אלא דרך התנהלות אשר בבסיסה המשמעת העצמית, ללמוד- להפנים - וליישם, והיא היא שמובילה אותנו אל תפקוד בדפוסי מצוינות, המאפשרת לנו את השלמות הרגשית.

ואולי התקווה הגדולה שניתן להתקדם בכל שנאמר כאן באמצעות אימון אישי וקבוצתי להגיע למצוינות דרך פיתוח עקבי של המיומנות ההתנהגותית.

לסיכום אומר כך,
מה שאנחנו עושים עם חיינו, קשור לבית בו נולדנו, לנתונינו, כישורינו, קשרינו, ולשאיפותינו וכמובן, גם למזל... יש תפקיד.
איך אנחנו מנהלים את חיינו, זו החלטה שלנו ותלויה קודם כל ולפני הכל בנו.
על פי ראייתי, העובדה שיש לנו את הזכות להחליט ולבחור את הדרך בה ננהל את חיינו ואת אופן התקשורת עם סביבתנו הקרובה והמשמעותית, הוא שיוצר בסופו של דבר את איכות חיינו וזאת היא החירות האמיתית.
וברוח הפסח - ״חמץ ומצה״ - האם מאז הפסח שעבר, הצלחנו למצות את הפוטנציאל שלנו, או החמצנו את השנה שחלפה.

 

תמיד קיימת האפשרות שהשנה הבאה, תהא שנה של מיצוי ולא שנה של החמצה, הרבה מכך תלוי בנו !

זכרו, ההזדמנות הטובה ביותר שנקבל בחיינו היא ההזדמנות שנשכיל וניצור אנחנו לעצמנו.

 
יצירת קשר

הרשמה לניוזלטר גישות
לקבלת מודל המצויינות

כנסו לכתבה של ד"ר צבי ברק בעיתון "גלובס": http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000271348&fid=3076