פיתוח עובדים | שימור עובדים | הדרכת עובדים

פיתוח עובדים באמצעות הדרכה

מודרניזציה שתתאים לעובדים של היום

נוף העבודה של ימינו מאופיין כסביבה מהירה ותחרותית עם עובדים שמחפשים כל הזמן לפתח לעצמם קריירות חדשות. לפי אתר כרונוס (Chronus) בעולם העבודה היום:

- 79% מאנשי העסקים ומשאבי האנוש ברחבי העולם מודים שקיימת בעיה באשר למעורבות עובדים ולשימור עובדים.

- 4 מתוך 10 עובדים ברחבי העולם בעצם מנותקים ממקום העבודה שלהם.

- חוסר הזדמנויות לקריירה עתידית הוא הסיבה העיקרית בגינה אנשים עוזבים את מקום העבודה שלהם.

- 91% מבני המילניום (שנולדו בין השנים 1977-1997), מצפים להישאר בתפקידם פחות משלוש שנים.

- חברות לא יכולות להישאר אדישות לתוכניות פיתוח עובדים בעסק שלהן, כי אובדן בעלי הכישרונות גובה מהן מחיר יקר. החלפת עובד שעוזב עולה לחברה, בממוצע, בין 9-6 חודשי שכר העובד. וזה לא כולל את העלויות העקיפות שנגרמות בגין אובדן הפרודוקטיביות.

חברה, שרוצה לחשוב כמה צעדים קדימה ולמנוע עזיבת עובדים, צריכה להשקיע בהתמדה בפיתוח הקריירה שלהם, על ידי התמקדות בתוכניות פיתוח עובדים שיצליחו לשמר את העובדים בחברה לאורך זמן רב. אחת הדרכים לעשות זאת היא לבנות תוכנית הכשרה מודרנית שמתבססת על טכנולוגיות עדכניות.

איך ייראה פיתוח העובדים העתידי?

כדי לקבל תמונה ברורה בנושא, חשוב קודם כל לדעת מספר עובדות:

- הטלפונים של העובדים הם בעצם מחשבי מולטימדיה עם גישה לאינטרנט. יש לכך השלכות ענקיות על ההכשרה שלהם.

- שליש מכול מחשבי ה-PC שנמכרים בעולם הם טבלטים. לכן, טלפונים חכמים וטבלטים הם הפלטפורמות החדשות להכשרת עובדים.

- מכשירים חכמים אלה יהפכו חכמים יותר באופן אקספוננציאלי מדי שנה, ויעניקו לנו יכולות חדשות.

פעם, היה צורך במחשב-על כדי שגוף יוכל להיות אוניברסיטה או חברה גדולה. היום, אפילו לחברה קטנה יש גישה (מהטלפונים שלהם) למחשב-על בענן והיא יכולה להריץ סימולציות מתקדמות.

וכעת, כשעובדות אלה ידועות, הגיע הזמן לחשוב מחדש כיצד ייראה פיתוח עבודת צוות העובדים מכאן והלאה.

 

יישום של הדרכה "בדיוק בזמן" (just-in-time)

רוב האנשים לומדים הכי טוב דבר חדש כשהם גם עושים את זה... זהו בדיוק מה שמאפשר יישום "בדיוק בזמן" לאנשים לעשות. במקום שישבו בכיתה או ילמדו באופן פרטני עם מדריך, העובדים יכולים ללמוד בזמן אמת. זכרו, רוב העובדים מחזיקים ברשותם מחשב מולטימדיה כל העת (טלפון או טבלט). עם הכשרת "בדיוק בזמן", הם יכולים לגשת לכול אלמנט שהם צריכים לדעת כשהצורך בכך עולה. אם יש לעובד שאלה או אם הוא זקוק לסיוע, עליו רק לגעת בסמל שמופיע על מסך המכשיר שלו שמחובר למאמן שיוכל לעזור לו. אם המאמן צריך לראות משהו כדי לסייע, העובד יכול לכוון את המצלמה לעבר הבעיה כך שהמאמן ייראה אותה. שיטה זו בלבד יכולה להוריד מאוד את עלויות ההדרכה.

האם זה אומר שאנחנו מחסלים את כיתת הלימוד או את סוגי ההכשרות הרשמיים האחרים? לא. ההדרכה הפורמלית עדיין תהיה קיימת, אבל במידה פחותה כי כעת אפשר לעבור הכשרה בזמן אמת באמצעות הדרכה "בדיוק בזמן". כך שלא מדובר בלהיפטר ממשהו אלא על שימוש בכלי חדש להדרכה ולימוד.

 

יצירת חומרי הדרכה אינטראקטיביים

היום, אפשר גם ליצור מדריך הפעלה וחוברות הדרכה אינטראקטיביים. בעבר, ה-e-book היה סטטי ובעצם רק ספר PDF אלקטרוני. כעת, ה-e-books הפכו דינמיים והם מאפשרים לכלול במדריך גם אודיו, וידאו ולינקים למקורות אחרים. התקשורת הויזואלית מאפשרת לעובד להקיש על כפתור ספציפי במדריך ההפעלה הממוחשב וליצור קשר עם מישהו שיוכל להעניק לו הדרכה מתקדמת יותר בנושא הספציפי.

בנוסף, עובדים יכולים להתחבר לסדרה של סרטוני וידאו ולהתאים את האמון אישית, לפי הצרכים הספציפיים שלהם. כיוון שמדריך ההפעלה או חומר הלימוד כבר אינם סטטיים, העובדים יכולים ללמוד הכול בהתאמה אישי ולהתחבר לתפריט שבו גם אפשרויות לאמון מתקדם יותר.

 

להתחבר להדרכה ולימוד משחקיים

משחקים הם לא רק לילדים. משחקים אינטראקטיביים הם כלי נהדר להכשרה ולהוראה. חמישה אלמנטים מרכזיים במשחוק (gameification) מצליחים להאיץ את הלמידה באופן דרמטי, כשהם מופעלים יחדיו:

א. אבחון עצמי. מודולות שכוללות אינטראקטיביות, תחרותיות ושקיעה (immersion, כמו במשחקי מציאות מדומה), אמצעי למידה אלה יכולים לדעת את רמת הידע וההתקדמות של כל אד, לדעת היכן מישהו הפסיק וכאשר ישוב ויתחבר, להציע לו להמשיך בשלבים הבאים מאותה נקודה בה הפסיק. זוהי הדרך הטובה ביותר שבה העובד יכול לקבל הדרכה ולמידה מותאמת אישית.

ב. אינטראקטיביות. לא משנה מהו סגנון הלמידה שמאפיין מישהו, הלמידה תמיד הרבה יותר יעילה כאשר עובדים עם החומר ולא סתם יושבים פסיביים. כאשר לומדים תוך כדי משחק, נמצאים באינטראקציה עם מידע ומושגים ולמעשה עושים דברים. זו כבר לא למידה פסיבית.

ג. שקיעה (immersion). משחקי וידאו משתמשים בתלת ממד בין מרחבי שבהם נכנסים לתוך עולמות שונים. כך שבמקום שתמונות יקפצו החוצה אל אלה שמשחקים, הם עצמם נכנסים פנימה לתוך התמונות. טכנלוגיה מעין זו מעניקה אפקט שבו הכול אופף את מי שמשחק ותורמת לכך שאנשים יהיו מעורבים יותר בפעילות.

ד. תחרות. בני אדם הם יצורים תחרותיים מטבעם. מעט מאוד ערך תחרותי אפשר להפיק מישיבה בכיתה או מלמידה פרטנית מול מדריך. הרי אף אחד לא יתקדם יותר מהאחרים עד שהשיעור ייגמר. אבל, כאשר העובד מתחרה, כמו בעת משחק, האדרנלין זורם ומחזיק את הלומד מעורב ומפוקס במשימות שעליו לבצע. במאמץ "לנצח" מצליח הלומד לשלוט מהר מאוד במושגים החדשים.

ה. פוקוס. כשאדם משחק הוא נאלץ להתמקד. עליו לעשות א' כדי ש-ב' יופיע. אם לא יסיים את א' הוא לא יתקדם במשחק. הפוקוס, או ההתמקדות, היא תוצאה של אינטראקטיביות, תחרות, שקיעה ואבחון עצמי. כאשר האדם יכול להתמקד, הוא יכול ללמוד כמעט כל דבר, ומהר.

בעידן הנוכחי, חברה שמחפשת דרכים למודרניזציה של פיתוח העובדים ו/או איך לתגמל עובדים, צריכה לנצל לטובתה את השינויים המשמעותיים שחלו בתחום טכנולוגיית התקשורת החכמה בעשורים האחרונים.

 

לפרטים נוספים אודות:

סדנאות לעובדים ופיתוח צוות  |  סדנאות למנהלים

 
יצירת קשר

הרשמה לניוזלטר גישות
לקבלת מודל המצויינות