תהליך האימון – ממחשבה לביצוע

מאת: דרור ורדי, סמנכ"ל מקצועי ב"גישות הדרכה ויעוץ"

בעקבות פרסום מאמרי על מודל ע.צ.מ.ה בו הסברתי כיצד ניתן לאמן את עצמך ואת האחרים לבניית העצמה אישית וביטחון עצמי פנו אליי בשאלות רבות .אחת השאלות שחזרה על עצמה בווריאציות רבות הייתה –

"דרור, האם אתה יכול להציע לי תהליך אפקטיבי להוציא את רצונותיי מהכח אל הפועל ?

כיצד אני יכול לגרום לעצמי לממש את מה שאני רוצה?"

מסתבר שפעמים רבות אנו מקוים או מפנטזים שיקרה לנו משהו טוב ,שנצליח לממש את חלומותינו אולם תחושות אלו מתנפצות לעיתים אל מול השגרה והמציאות .הקשיים היומיומיים, ההתמודדות הבילתי פוסקת במספר מישורים, חוויות עבר של כישלון, וגורמים רבים נוספים גורמים לנו לוותר על רצונותינו עוד טרם התחלנו. לא לחינם נכתב הפתגם ,"כל ההתחלות קשות".

לצורך כך בניתי למאומניי מודל פשוט של סדרת צעדים קלה לביצוע ,שמדיווחיהם קיבלתי משוב שזה מקל עליהם מאוד את תהליך מימוש מטרותיהם. הרעיון היה לבנות תהליך מובנה ופשוט שיאפשר לכל אחד לממש את מטרותיו החל מהתכנון וכלה בביצוע מבלי להדרש לתהליך מורכב ולשלב צעדים שמהנים ויוצרים חוויה חיובית בתוך העשייה ומאפשרים לאדם לצעוד בבטחה לעבר מימוש רצונותיו ואושרו.

תהליך האימון בנוי מ-10 שלבים:

כאשר חמישה מהם בשלב תכנון התהליך והחמישה בשלב המימוש .

מכיוון שאחריות לוקחים מא' ועד ת' החלטתי להתחיל ישר בת' כדי לחוות את ההצלחה ברמה מיידית כאקט סימבולי מוטיבציוני .
להלן פירוט הצעדים המומלצים בתהליך האימון, נסו אותם בעצמכם:

בשלב התכנון

תדמיין ותכתוב– בשלב הראשון כדי להגיע לחוויה של הצלחה כדאי מאוד לדמיין ולכתוב אותה. ספורטאים ואנשי עסקים מצליחים מדווחים פעמים רבות ש"ראו" בדמיונם את ההצלחה כבר בתחילת הדרך. על כןן בתהליך האימון אני מבקש פעמים רבות ממאומניי לכתוב את סיפור הצלחתם לפרטים ועל מנת לעשות זאת עליהם לדמיין אותו תחילה. בשפת המנהיגות קוראים לזה "חזון" אולם מילה זו מפחידה פעמים רבות ונשמעת גבוהה ורחוקה מאוד .

החלק המעניין הוא שכאשר המתאמן מתחיל לכתוב את סיפור הצלחתו ומפליג בדמיונו הוא משתנה פנימית ומתחיל את מסעו. על מנת לכתוב את הצלחתך נדרש אומץ מכיוון שזו מעין התחייבות פנימית .לכן שלב זה לעיתים אורך בתהליך האימון מספר פגישות.

כמאמן אשאל שאלות על הסיפור ואעודד את המתאמן להוסיף פרטים, רגשות , מחשבות, פעולות לסיפור מה שיהפוך אותו לחי בתוכו.

תצהיר– בשלב השני אני מבקש מהמתאמן להצהיר על מטרותיו ולספר את סיפורו לשלושה אנשים שהוא מעריך ורואה בהם חברים או אנשים שמלוים את דרכו .שלב זה גורם למתאמן לשאול את עצמו מי היה רוצהה שילווה אותו ויהיה סוג של "חבר ותומך" לדרך.
הצהרה כזו יוצרת מחויבות לא רק למתאמן אלא לסביבתו ורותמת אותו ואת סביבתו לתהליך .כמו כן בתהליך כזה ניתן לבחון מי איננו מתאים ללוות אותו.
רתימת הסביבה לתהליך האימוני יוצרת שיח על מטרותיו של המתאמן ועל מימושם ומהווה כמין הכנה של אקלים תקשורתי מתאים לתהליך.

תצלם ותגדיר– בשלב השלישי עולה הצורך במודעות לנקודת ההתחלה של המתאמן ושל מצבו. תהליך זה יוצר הבנה של התהליך הנדרש ומהווה בסיס למשוב די מהיר על הצלחותיו והתקדמותו. עצם הפעולה של ציוןן נקודת ההתחלה מהווה מסר פנימי שדוחף לפעולה ומדרבן לעשייה.

תפרגן לעצמך– בשלב הרביעי נדרש סוג של "מאיץ" מוטיבציוני מכיוון שאנו מתקרבים לתחילת המימוש ומכיוון ששינוי הנו תהליך שדורש הסתגלות נדרש סוג של "סטרטר –מאיץ"

על מנת לבנות מאיץ כזה אני מבקש מהמתאמן להקיף עצמו בהצלחות עבר : תעודות, גביעים, מכתבי תודה וכל חוויה שיצרה בו תחושת הישג כאשר ההעדפה לדברים "נראים".
אני מבקש מהמתאמן שסביבתו הקרובה קרי : חדרו ,משרדו וכו תכלול את הדברים שאסף באופן גלוי ומוצג לראווה.

תתלבש– בשלב החמישי של תהליך ההכנה אני מבקש מהמתאמן לשנות את מראהו .לבוש חדש ,איפור ,צבע ,כל פעולה סימבולית שתדגיש את השינוי ותקנה תחושה של רענון .שינוי פועל מבפנים החוצה אבל גםם מבחוץ פנימה ועל מנת להגביר את האפקטיביות שלו אני ממליץ לפעול בשני הכיוונים

בשלב המימוש

תתחיל בקטן– בשלב הראשון של המימוש תחושת הצלחה הנה גורם מוטיבציוני חזק מאוד .אחת הטעויות הנפוצות שעושים מתאמנים הנה להסתער על השינוי בכל כוחותיהם ולשים לעצמם אתגרים קשים מידיי בהתחלה. מצב זה יוצר תסכול, איבוד כוחות וקושי בהתמודדות עם האתגרים שבדרך.

המלצתי למתאמנים להתחיל בצעדים קטנים מאוד שיוודאו הצלחה ותחושת ביטחון ראשוני ויאפשרו כח להתמודד עם האתגרים שעוד יגיעו .לכן איש מכירות מתבקש על ידי להתחיל יומו בלקוח משתף פעולה ומפרגן ,מתעמל מתבקש על ידי להתחיל בתרגיל שהוא אוהב ואיש עסקים להתמקד בפעולה ראשונית שגורמת לו הנאה.

תן לעצמך משוב חיובי– בשלב השני של המימוש משוב חיובי מאפשר צמיחה וגדילה וכן הבנה מהם כוחותיך ומהם הישגיך .פעמים רבות יש נטייה למתאמנים להתמקד ב"מה שלא השיגו" ולתסכל את עצמםם .הרעיון הוא למנוע ביקורתיות ושיפוטיות יתר ולאפשר תחושה של "כניסת ההישגים לתוך תפיסת העצמי" .כאשר אדם מצליח בגדול בלי שתכנון הוא ישייך זאת פעמים רבות למזל ולא לעצמו .על כן נדרש שמתאמן ידע לשייך את הצלחותיו לעצמו ויבין שזה קרה בעקבות מעשיו ולא בגלל "מזל". תפיסה זו תסייע לו לקחת אחריות על מעשיו בהמשך הדרך.

תקליל– בשלב השלישי של המימוש אני מבקש מהמתאמן להקליל את עצמו . לצאת לבילוי ,לצחוק על עצמו, לחפש דרכים להפוך את השינוי למשעשע ולא רק למשהו "כבד ורציני".

תקיף עצמך בחברים טובים– בשלב הרביעי מתבקש המתאמן ליצור לעצמו סביבה חברתית תומכת ומפרגנת היא גורם מרכזי בהצלחה או בכשלון של תהליכים.כאשר המתאמן מזהה את הסביבה הנכונה לוו שתתמוך בו ותקדם אותו הוא מבצע צד חשוב במימוש מטרותיו.

תבנה מסגרת– בשלב החמישי מתבקש המתאמן לבנות לפעולותיו מסגרת ברורה שתקנה לו מספר יתרונות בתהליך .ראשית היכולת להגדיר את נקודת ההתחלה מול ההתפתחות וכך לחוות ולהבין את ההתקדמות .. זה גם מקל על מימוש ההתחייבות העצמית כי לתהליך מובנה יש עוצמה לדחוף קדימה בפני עצמו, זה גם מאפשר חזרה לדרך הברורה במקרה שסטית ממנה .

מניסיוני מימוש עשרת השלבים בתהליך האימון הנ"ל תקל עליכם במימוש חלומותיכם.

אתם מוזמנים לשלוח לי משוב במייל על הצלחות ו/או על אתגרים שניצבו בדרכם, אשמח לעזור: דרור ורדי –drorvar1@walla.co.il

בהצלחה!

קידום אתרים קידום אתרים
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support