g

פיתוח מנהלים בדרג ביניים

מאת: דרור ורדי, סמנכ"ל מקצועי בגישות הדרכה ויעוץ

 התהליך

פיתוח מנהלים מהווה טקס מעבר בין תפיסה תפעולית ביצועית שקיימת פעמים רבות לפני התהליך לתפיסה ניהולית לאחר התהליך. המנהל עובר במהלך תהליך טקס מעבר שתכליתו לשנות את תפיסתו הניהולית ולפתח בו חזון ניהולי חדש תוך רכישת מיומנויות בתהליך בניית החזון הניהולי. כמו כן המנהל משנה את תפיסתו לגבי מקומו בתהליך ניהול הפעילות ,את תפקידו מול ההנהלה העובדים הלקוחות והספקים ,ומחזק מאוד את מחויבותו למדיניות של הנהלת הארגון ולחזון הארגוני הכולל .בד בבד רוכש המנהל כלי ניהול והפעלה שיאפשרו לו לממש את הפוטנציאל שלו ואת חזקותיו .

טקס מעבר מהו ?

עפ"י (VICTOR TURNER  (1977 במאמרו VARIATIONS ON THE THEME OF LIMINALITY – טקס מעבר הנו תופעה סוציולוגית המלווה מצב של שינוי בעמדה החברתית. טקס זה כולל 3 שלבים:

א. ניתוק – הכולל התנהגות טקסית שמסמלת את ניתוקו של היחיד מקבוצה, ממצב או ממבנה חברתי או מסדרה קיימת של תנאים חברתיים. בשלב זה יטה המשתתף למעשים סמליים המסמלים את ניתוקו מהקבוצה: תלישה של סמל מעליו, ניתוק פנימי מחברי הקבוצה וכד'.

ב. מעבר – או השלב הלימינלי – בשלב זה מושא הטקס (המשתתף) הופך להיות במצב חברתי לא ברור, לא ניתן לשייכו לקטגוריה ברורה.

ג. מיזוג – שלב הקבלה מחדש. בשלב זה האדם או הקבוצה מתמזגים עם המבנה החברתי החדש ומקבלים הגדרה חברתית מחודשת.

דוגמא: טקס החתונה

בטקס החתונה ניתן לראות דוגמא לטקס מעבר. בני הזוג לפני החתונה בעלי סטטוס חברתי ברור בתוך המשפחה המקורית. בתוך החתונה יש שלב הנקרא "ייחוד". בשלב זה מתנתקים בני הזוג מקהל המוזמנים. למרות שבני הזוג נישאו הם אינם מצטרפים מיד לקהל ואינם מתקבלים עדיין חברתית כנשואים (שלב לימינלי). רק כאשר הם חוזרים לאולם החתונה מקבלים את פניהם כחתן וכלה (מיזוג)

תהליך פיתוח מנהלים כטקס מעבר

ברצוני להציג תפיסה של תהליך לפיתוח מנהלים כטקס מעבר.

תפקיד הטקס

תפקיד התהליך כטקס הינה לנתק את המנהל מיום העבודה השגרתי, לקרוא תגר על תפיסת העבודה הנוכחית. במהלך חיי היום יום אין המנהל בוחן באופן מעמיק מדוע הוא מבצע באופן כזה או אחר ומהי הנחת היסוד על פיה הוא פועל, רק ניתוק מהעשייה היומיומית מאפשר לו לבחון עצמו. רק ניתוקו מהמערכת החברתית הקיימת והחזרתו לאחר מכן לאותה מערכת ייצור מצב שיוביל לשינוי תפיסה.

התהליךא מהווה טקס בו מקבל המנהל הזדמנות ואפשרות לשנות את המערכת החברתית והמקצועית בה הוא נתון כאשר הליווי נותן לו לגיטימציה לשינוי.

שלב הכניסה לתהליך

שלב זה כולל אבחון כוללני שמבצע כל מנהל שמשתתף בתהליך לגבי סביבתו .המנהל לומד מי המנהיגות בסביבתו ,כיצד מתנהל תהליך קבלת ההחלטות ,מהם המשאבים בסביבתו שהוא יכול לנצל ולהפעיל ,מהן שיטות ההנעה שמתקיימות ,מה חזון ההנהלה ,מה הציפיות ממנו ,מה מצפים הלקוחות ומהי "רוח הלקוחות " .קיום של תהליך כזה מנתק את המנהל מתמונת המצב שהגיעה איתו וביא אותו לתובנות ואבחנות לגבי תמונת המצב האפשרית ויכולתו לממש את ההזדמנויות הגלומות בתפקידו

פיתוח המנהל – טקס מעבר בתוך טקס מעבר

גם את התהליך המתחולל תוך כדי השתלבותו של המנהל ניתן לבחון בראי טקס המעבר, כיצד מגיבים הסובבים למנהל ? כיצד מגיבים המהעובדים למצבי אי וודאות לאחר שהועמדו מול כיווני ראיה ומחשבה שלא עלו בהם קודם ? כיצד משפיעה על העובדים מערכת הציפיות מהם לאחר שעברו דיאלוג מול המנהל ? שאלות אלה ואחרות הן שאלות המתבקשות מתפיסה זו.

במהלך הליווי מוצעות למנהל תפיסות ניהוליות שונות מהתפיסה עמה הגיע לתהליך. המנהל מעומת עם תפיסות חדשות בניהול הסותרות את הידע שצבר ואת ניסיונו האישי ותפיסתו לגבי עצמו.

שלב סיום התהליך

בתום התהליך המנהל בוחן את תוצאות פעולותיו ואת ההשפעה שלהן לטווח קצר וארוך .המנהל מבצע הערכה לגבי האפקטיביות של הכלים השונים ומאמץ אל ליבו את הכלים בתהליך שהביאו אותו להצלחה ושהתחבר אליהם אישית .המנהל לומד את אישיותו וכיצד הוא יכול למקסם את השפעתו

לסיכום:

בחינת התהליך כטקס מעבר תאפשר זווית ראיה נוספת וחדשנית על התהליכים האישיים והחברתיים והארגונים אותם עוברים משתתפיםבפיתוח מנהלים.

לפרטים נוספים לחצו על הקישור המצורף:

אודות מחבר המאמר דרור ורדי  |     פיתוח מנהלים ועתודות ניהול  |  קורס ניהול ופיתוח מיומנויות למנהלים

 

 

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support