g

מהי ההנחייה המשימתית

ההנחייה המשימתית כהתמחות הינה חדשה יחסית בעולם "הנחיית קבוצות" והיא תולדה של ההבנה ההולכת ותופסת מקום של כבוד ועיקרה "יש ידע רב, ניסיון וידע אצל הקבוצה" – מכאן שהאתגר המרכזי הוא בהפקתו ובניתובו לצרכי הארגון או היחידים בו.

היבט ארגוני והיבט פרטני

המוטיבציה הראשונית, בהיבט הארגוני – ליצירת קבוצות למסגרת הנחיה משימתית היא בשאיפה לשפר תהליכים אירגוניים (תהליכי עבודה, העצמת עובדים, תקשורת בינאישית, גאוות יחידה וכו') תפוקות נמדדות (הגדלת מכירות, שיפור שירות, הגדלת היעילות, איכות וכו'…) ומיומנויות היחיד ו/או הצוות (יכולות ניהול ומנהיגות, הנעה ופיתוח עובדים, שיפור עבודת הצוות, קידום אינטרסים אישיים, פיתוח מיומנויות התנהגותיות וכו'),

ובהיבט אישי – יצירת קבוצות של יחידים אשר נדרשים לפעילות שתפוקתה נמדדת. המדידה תהא כמובן בהשגת יעדים או/ו בהגדרת תוצרים חברתיים, והתפתחות מקצועית.

כוחה של קבוצת המשימה

הנחת העבודה של ההנחיה המשימתית שבמסגרת הקבוצה נמצא הפתרון לאתגר שהוצב, ותפקידו של המנחה ליצור למשתתפים גירוי לחשיבה ולהתמודדות עם האתגר לכוון את התהליך הקבוצתי באופן יעיל ותועלתי ולהובילם לפתרון או לתוצאה הרצויה.

כאשר התפוקה הנדרשת מהמפגש הקבוצתי תואם את המטרות שהוגדרו למנחה מראש.

דהיינו "הידע" לפתרון נמצא אצל הקבוצה ולא אצל המנחה.

תפקיד המנחה בהנחיית קבוצות משימתית

כוחו של המנחה ובזה יתרונו שיש לו הכישורים והמיומנויות להפיק את הפוטנציאל המירבי מהמשתתפים ולנתבו לצרכי הארגון בסביבה בה הוא פועל.

ככלל, לקראת פעולות ההנחייה המשימתית יתקיים מפגש לאיתור צרכים עם הגורם הממונה ולתיאום ציפיות עימו לגבי התפוקות הנדרשות מהמפגש.

במקרים בהם מתקיימת הנחיית קבוצות בסדנה המורכבת מאנשים פרטיים, חשוב בתיאום הציפיות מול היחידים, להגיע להבנה לגבי מטרות הסדנה ותפוקותיה.

טרם המפגש יועבר "כתב התחייבות" (הצעה, תוכנית פעילות וכד') בה מוצג הנושא, מסגרת הזמן, מקום הפעילות התפוקות ואופן מדידתן.

מנחה מפגש ההנחייה המשימתית אמור ליצור זהות קבוצתית, משתפת פעולה עם מוטיבציה גבוהה מאוד לעמידה במשימותיה.

המנחה הוא שיוצר את אווירת המפגש, פתיחות המשתתפים, את הפשטת הנושאים שעולים, שמירה על מסגרת מפגש, סיעור מוחות, ניהול קונפליקטים, הנחיית הדיון, הפעלה של התנסויות להגברת תובנות של המשתתפים, שמירה על כבודם של המשתתפים והובלת הקבוצה אל עבר התפוקות שהוגדרו וסוכמו מראש.

המנחה המקצועי יציג לקבוצה את תפוקותיה ויחזק אותה על תוצאותיה.

במקרים של הנחיית קבוצות בארגונים, יציג המנחה לגורם הממונה את תפוקות המפגש והמלצתו לגבי המשך הפעילות.

במילים אחרות, ההנחיה המשימתית נועדה לקדם אינטרסים של הארגון, הצוות ו/או היחיד והפרט.

אינטרסים אלה יכולים לבוא לידי ביטוי במדדים חברתיים כמו שיפור אקלים, עבודת צוות, שיפור מוטיבציה, פיתוח גאוות יחידה, פתיחות לשינוי וכו'…

או מדדים תפוקתיים כמו שיפור מכירות, שיפור רווחיות, שיפור שירות, התאמת תהליכים  וכו'…

חשוב לציין שמודל ההנחייה המשימתית מתאים מאוד לקבוצות חברתיות, החל מצוות בי"ס שבו רוצים לשפר את האווירה, צוות מתנדבים בו רוצים לשפר מוטיבציה, קבוצת יחידים הבאים לסדנת תמיכה להרזיה, או הורים המגיעים למפגש הדרכה וכו.

הרעיון המוביל שלפעילות יש מטרה ואנחנו מעוניינים שתפוקותיה או תוצאותיה ימדדו במדדים שנקבעו מראש בהגדרת מטרת הפעילות.

לסיכום

ההנחיה המשימתית היא כלי חשוב מאוד בידי ארגונים ויחידים שמטרתו ליצור יתרון יחסי בסביבה התחרותית בה הם פועלים.

הצלחתה של קבוצת המשימה תלויה לחלוטין במיומנויותיו של המנחה המשימתי.

אין ספק, בכוחו של המנחה המקצועי להוביל הקבוצה אל עבר יעדיה ולהוכיח שחשיבותה של הפעילות באה לידי ביטוי בתפוקותיה.                                                               

השיטה פותחה על ידי – דר' צבי ברק, מנכ"ל ומייסד קבוצת גישות למצוינות, מומחה למדעי ההתנהגות ומרצה למצוינות. בעל ניסיון רב בתחומי הניהול, התכנון וההדרכה, ומזה שנים עוסק בפיתוח ויישום מיומנויות מתחום מדעי ההתנהגות. גישתו זו זכתה להערכה רבה ומשמשת כבסיס לעבודת הקבוצה.

 

השוואה בין הנחיית קבוצות טיפולית, להנחיית קבוצות משימתית.

 

10 נקודות להשוואה בין הנחיית קבוצות טיפולית להנחייה משימתית.

 

                          התחום

האפיון

הנחייה טיפולית

 

הנחייה משימתית

 

המנחה

איש מקצוע מוסמך מהעולם הטיפולי, דוגמת פסיכולוג, עובד סוציאלי, בדרך כלל בעלי הסמכה קלינית

 מנחה מקצועי מדיסיפלינות שונות שעבר הכשרה בתחום מדעי ההתנהגות להנחיה משימתית

המוטיבציה

טיפולית בעיקרה

שיפור תהליכים, תפוקות, פיתוח מיומנויות

הנושא

עולה במהלך הפעילות של המשתתפים

משימה מוגדרת מראש

הרציונל

צרכי היחיד

כוחו של צוות

אופי הפעילות

התייחסות הקבוצה והמנחה למצוקות המשתתפים וליצירת תובנה אצל הפרט או הקבוצה.

התנסויות ומשחקי תפקידים לפיתוח המיומנויות באמצעות גירוי –הבנה- הפנמה- יhשום.

תוצרים

עפ"י רוב תוצרים רגשיים של היחיד

בהגדרה תוצרים פרקטיים מעשיים

לגיטימיות

יש הכלה להתנהגויות חריגות

מחויבת התנהגות עפ"י כללים מוגדרים

תפוקה

קטרזיס, שחרור, הקלה רגשית או תובנה חשובה

ניתנת לכימות ולמדידה, מניעה לפעולה

מסגרת זמן

כנגזר מאופיה, תמשך שעתיים- שלוש

ניתנת לפעילות ואף רצוי במסגרת של 8 שעות

תדירות

עפ"י רב פעולה מתמשכת בתדירות קבועה.

אפשרית גם במסגרת פעילות חד פעמית

 

 

לפרטים על קורס הנחיית קבוצות משימתית- לחץ כאן או חייג 1-700-705-105

 

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support