g

איך להפוך הרצאה לאינטראקטיבית ואטרקטיבית

מאת דרור ורדי, סמנכ"ל מקצועי, גישות הדרכה ועוץ

מודל הרצאה קלאסי משלים

כאשר מתכנסים משתתפים רבים להרצאה הם מצפים למודל הקלאסי המשלים. במודל זה הקהל יושב באופן פאסיבי יחסית ,מקשיב ומצפה למסרים מילולים או מצגתיים .שותפות הקהל מתמצה בדרך כלל בהערות ביניים (אם בכלל) ותפקידו בתהליך מסתכם ברישום ,או הגבה בשפת גוף לנאמר .

הנחת המוצא היא שהמשתתף יחליט בתום ההרצאה אילו מסרים מתאימים לו והאם וכיצד ליישם את מה שנאמר .

בדרך כלל ,על מנת להמחיש ויזואלית את המסרים ולחזק את משמעות התוכן ,משתמש המרצה הקלאסי במצגות הכוללות ,שקפים ,סרטונים וזאת על מנת להחיות את ההרצאה ולשמור את המשתתפים בערנות .יש מרצים אשר מתבלים דבריהם בהומור ,ככלי להנגשת המסר ולהעברה קלילה של התוכן . 

הרצאה משתפת

הרצאה משתפת היא דרך אפקטיבית ליצור עוצמה למרצה והעצמה לקהל שמתבססת על הנחות המוצא הבאות :

  • העצמת הקהל הינה מרכיב חשוב בהרצאה ומתבטאת בהשתתפותו וביכולתו לחוות ולתרגם את המסרים לרמה רגשית וקוגניטיבית.
  • ההשתתפות מניעה למימוש התובנות ומעבירה את תשומת הלב של המשתתף לבחינת עצמו במקום בחינת המרצה.
  • במידה והקהל יוכל להשתמש בהפעלה לצרכיו האישיים (למשל חידה שיוכל לחוד לאחרים) הרי הרווח כפול…
  • כמות המשתתפים אינה גורם המגביל אינטראקציה ושיתוף אלא דורש התאמה בטכניקת ההרצאה

עוצמת המרצה

באופן טבעי חלק מהצלחה של הרצאה בא לידי ביטוי בעוצמתו של המרצה .כאשר הקהל חש במרצה עוצמתי וכאריזמטי הוא נסחף אחריו ורמת מוכנותו לקשב וליישום הנאמר גדלה .

בהרצאה משתפת עוצמת המרצה מתבטאת בנועזותו ומוכנותו להפעיל את הקהל בהפעלה אתגרית.

בזמן ההפעלה המרצה יכול לאסוף מידע על הקהל ,על התנהלותו בזמן ההפעלה ,הקצב ,רמת הדינאמיות ,משתתפים שונים ואישיותם ולהעזר במידע זה בהמשך ההרצאה .

כאשר ההרצאה נבנית ומתייחסת למשתתפים בה , נוצרת תחושה של התאמה אישית של ההרצאה למשתתפים ולקהל .

אז כיצד בונים הרצאה משתפת:

  • מכינים את הקרקע – לומדים מי הקהל הרלבנטי ומתאימים לו תכנית הפעלתית בהתאמה לסגנונו .אם הקהל מגיע מעולם טכנולוגי מספרי נבנה לו הפעלה טכנולוגית ואם מדובר בקהל שעוסק בתחומים ורבאליים נבנה הפעלה בהתאמה .
  • יוצרים מוכנות – פותחים בקלילות .ניתן לספר סיפור על עצמכם ,בדיחה מתאימה (לא פוליטית ולא גסה) ועל ידי כך מעבירים מסר של תקשורת נעימה
  • הפעלה פשוטה – מפעילים את הקהל בהפעלה פשוטה שיוצרת חוויה של הצלחה ,מייצרים אוירה של אתגר והעצמה .עדיף שמשהו מן ההפעלה ישאר בידי המשתתפים כאפשרות להפעיל אחרים בסביבתם (חידה ,נייר עם נקודות וכו)
  • הכנת שאלות לקהל –הופכים את דגשי ההרצאה לשאלות שיזמינו את תשובות הקהל ,כך תבנה ההרצאה מחכמת הקהל לצד חכמת המרצה (מי ששואל זה מי ששולט)
  • משתמשים בדוגמאות מהווי המשתתפים – חוויות שמבוססות על הווי המשתתפים וחייהם יוצרים הזדהות בקהל ומגבירים מעורבות
  • זוכרים להודות – מודים לקהל ,למזמינים ולכל מי שתורם ושותף להצלחת ההרצאה וכך מגבירים את תחושת השייכות והשותפות

ועוד כמה טיפים ..

1. למצוא דרך להפוך את מזמין ההרצאה למרויח מרכזי ..לשבח את פועלו ,להציג דוגמא חיובית מעשייתו ,לספר לו את סיפור ההפעלה ולתת לו לעזור בהדגמתה למשתתפים

2. משרים אוירה תקשורתית מקדמת על ידי שימוש במשפטים חיוביים מעצימים שיוצרים גאוות יחידה למשתתפים

3. חלק משותפות הקהל מגיעה ממוכנותו להמשיך עם מסריה לאחר ההרצאה ולישמם ,לכן תמיד לשמור כרטיס ביקור ,דף מידע או כל עזר שניתן לחלק לקהל לאחר ההרצאה ככלי לקידום מערכת היחסים עמו

4. להתייחס באדיבות ובהומור גם להערות ציניות ,להפוך את המשתתף למחויב .צריך לזכור שאם מישהו העיר הערה "צינית" זה בדכ לא מעיד עליך ,אלא עליו .

5. להתאים את ה"שפה" והמושגים לקהל היעד

6. באמצעות פיתוח המיומנויות של מתן הרצאה משתפת ניתן להפוך להיות מרצה מבוקש בזמן קצר מאוד (במיוחד למי שיש כבר רקע בעמידה מול קהל ).

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support